«Дасягненні навучэнцаў
ліцэя на аснове развіцця творчых здольнасцей падлеткаў»
«Корань вучэння
горкі», - казалі старажытныя рымляне і “дапамагалі” тагачасным навучэнцам
розгамі. Старажытныя ісціны мудрыя ... Ніхто не спрачаецца. Але
мяняецца час, змяняецца погляд
на жыццё. Мяняюцца норавы,
і мы разам з імі.
Адной з задач
адукацыйнага стандарта вучэбнага прадмета “Беларуская літаратура” на III
ступені агульнай сярэдняй адукацыі з’яўляецца “развіццё літаратурна-творчых
здольнасцей навучэнцаў”
Аднак, пры
правядзенні ўрокаў я заўважыла, што творчыя здольнасці навучэнцаў развіты не на
патрэбным узроўні, а некаторыя заданні выклікаюць цяжкасці пры іх выкананні,
напрыклад сачыненне на вольную або літаратурную тэму, водгук на мастацкі твор,
складанне вершаў, напісанне эсэ і інш.
У методыцы
выкладання беларускай мовы і літаратуры з’явілася многа сучасных адукацыйных
тэхналогій, якія павялічваюць цікавасць да беларускага слова, але не трэба
забываць і ўжо добра вядомыя метады і прыёмы навучання, якія развіваюць творчыя
здольнасці падлеткаў. Адным з такіх прыёмаў з’яўляецца выкарыстанне элементаў тэатралізацыі і інсцэніроўкі на ўроках
беларускай літаратуры і ў пазаўрочнай дзейнасці. На сучасным уроку можна
аб’яднаць тэатралізацыю з выкарыстаннем новых дасягненняў тэхнікі. Напрыклад,
відэакамерай, магчымасцямі мабільнага тэлефона, камп’ютара і г. д. Навучэнцам
такая работа будзе не толькі карысная, але і цікавая.
Зразумела, што
дасягненні выкладчыка – гэта дасягненні яго навучэнцаў. Творчых, таленавітых, крэатыўных, здольных дзейнічаць
і тварыць.
Па словах
В.А.Сухамлінскага, «творчы падыход настаўніка да вучэбнага працэсу здольны
абудзіць у дзіцяці схаваныя здольнасці і таленты».
Я лічу, што галоўнае для
выкладчыка – гэта не толькі захапіць навучэнцаў творчай дзейнасцю, але і
паказаць яе значнасць, надаць упэўненасць у сваіх сілах, уключыць іх у
практычны творчы працэс.
Працуючы шмат
гадоў у сельскагаспадарчым ліцэі, я прыйшла да высновы, што развіццю творчых
здольнасцей навучэнцаў значна
садзейнічае выкарыстанне элементаў тэатралізацыі і інсцэніроўкі на ўроках беларускай літаратуры
і ў пазаўрочнай дзейнасці.
Тэатралізацыя – гэта своеасаблівая гульнёвая сітуацыя, у якой навучэнец можа раскрыць
творчы патэнцыял, уступіць у моўныя зносіны з таварышамі не па загаду
выкладчыка, а дзеля сваёй зацікаўленасці.
На ўроках з выкарыстаннем элементаў тэатралізацыі не
стаўлю мэту вырасціць артыста для вялікай сцэны, а развіць у падлеткаў творчыя
здольнасці, садзейнічаць развіццю эстэтычнага ўспрымання рэчаіснасці.
Не сакрэт, што поспех – самы лепшы выхавацель, бо ён дае
галоўнае: упэўненасць у сваіх сілах і ў самім сабе. Навучэнец, які пайшоў з
урока ці з пазаўрочнага мерапрыемства з
гонарам за сябе, будзе зноў і зноў чакаць наступнага моманту, каб яшчэ раз
перажыць перамогу над сабою. А зрабіць такую ўпэўненасць дапамагае тэатральная
дзейнасць.
Вопыт работы
паказвае, што ў пачатку навучальнага года ў навучэнцаў новага набора (1 курс)
узнікаюць некаторыя цяжкасці пры выкананні творчых работ, напрыклад, такіх як
“закончы фразу”, “напішы ліст”, “састаў сінквейн”, “прыдумай верш” і г.д. А
праз 2 гады ў чэрвені, падводзячы вынікі, я заўважаю, што многія падлеткі з
цікавасцю выконваюць творчыя заданні, становяцца ініцыятарамі работы.
Падводзячы вынікі,
можна сказаць, што мае навучэнцы смела, актыўна і рэзультатыўна ўдзельнічаюць
ва ўнутрыліцэйскіх, абласных, рэспубліканскіх творчых конкурсах,
навукова-практычных канферэнцыях, што прадугледжвае
напісанне
даследчай працы, падрыхтоўку вершаў, творчых работ: сачыненняў, мініяцюр, эсэ, замалёвак і г.д.
Напрыклад, на
працягу апошніх навучальных гадоў навучэнцы ліцэя прымалі ўдзел у наступных
мерапрыемствах:
-
абласная
навукова-практычная канферэнцыя сярод навучэнцаў устаноў прафесіянальнай
адукацыі “Зямля, дзе пачаўся мой лёс”
– даследчая работа «Помнікі архітэктуры і
горадабудаўніцтва на грашовых адзінках Рэспублікі Беларусь» - Дыплом II
ступені, 2017 г.;
-
рэспубліканскі
конкурс на лепшы літаратурны, мастацкі і музычны твор, прысвечаны 100-годдзю
пагранічнай службы, намінацыя “Лепшы
паэтычны твор пра пагранічную службу” – верш
“Салдат-пагранічнік” – Дыплом III
ступені і каштоўны
падарунак, 2018 г.;
-
рэспубліканскі
паэтычны конкурс сярод навучэнцаў устаноў агульнай сярэдняй,
прафесіянальна-тэхнічнай і сярэдняй адукацыі “Шчасце - жыць у мірнай краіне” - верш “Беларусі быць мірнай краінай” – Дыплом прызёра і зборнік вершаў – 2018 г.;
-
абласны
конкурс “Проба пяра” сярод
навучэнцаў устаноў прафесіянальнай адукацыі – творчая работа “Адрас сустрэчы – Піншчына” (нататкі
падарожніка) – Дыплом III
ступені – 2017 г.;
-
абласны
інтэрактыўны праект “Рэцытацыя” да
135-годдзя Якуба Коласа – Якуб Колас
“Даль” – Дыплом II
ступені – 2017 г.;
-
абласны
агляд-конкурс сярод навучэнцаў і работнікаў устаноў прафесіянальнай адукацыі па
грамадзянска-патрыятычнаму выхаванню “Спадчына”- верш “Красічын” – Дыплом удзельніка – 2018 г.
-
абласны
конкурс эсэ, прысвечаны святкаванню 100-годдзя
з дня ўтварэння БССР – эсэ “Беларусь
для мяне…”- Сертыфікат прызёра 3
месца – 2018 г.
-
абласны этап конкурсу творчых работ “А ў
нашай хаце свята” у рамках рэспубліканскай акцыі навучэнскай моладзі “Жыву
ў Беларусі і тым ганаруся” – творчая работа “Калядныя
пірагі з душамі” – Грамата фіналіста, публікацыя ў газеце “Пераходны ўзрост” і адпачынак у НДЦ
“Зубраня” – 2018 г.;
Мае дасягненні – гэта, канечне,
дасягненні маіх выхаванцаў, навучэнцаў ліцэя.
Са сваім вопытам
работы я неаднаразова выступала на педагагічных саветах, пасяджэннях
метадычнага аб’яднання выкладчыкаў агульнаадукацыйных прадметаў установы
адукацыі, праводзіла адкрытыя ўрокі для
маладых спецыялістаў ліцэя і вобласці, маю публікацыі ў перыядычным друку (часопіс
“Прафесіянальная адукацыя”, газета “Метадыст”, газета “Палеская праўда”).
У 2015 годзе
кабінет “Беларуская мова і літаратура”, загадчыкам якога я з’яўляюся, быў узнагароджаны
Дыпломам III
ступені на абласным конкурсе
вучэбных кабінетаў па прадметах гуманітарнага цыкла “Беларуская мова і
літаратура”, “Руская мова і літаратура”, “Гісторыя”.
У 2017 годзе я
прымала ўдзел у абласным Кірмашы сацыяльна-педагагічных праектаў
прафесіянальнай адукацыі, таксама маю
шэраг асабістых узнагарод раённага, абласнога і рэспубліканскага ўзроўню
На працягу
2015/2016 і 2016/2017 навучальных гадоў
з’яўлялася ўдзельнікам творчай групы ліцэя па забеспячэнню рэалізацыі
праекта эксперыментальнай дзейнасці па тэме: “Апрабацыя адукацыйных блогаў як
сродку абагульнення і распаўсюджвання станоўчага педагагічнага вопыту”, у
2017/2018 і 2018-2019 навучальным годзе - удзельнік творчай групы па
забеспячэнню рэалізацыі інавацыйнага праекта па тэме “Укараненне адукацыйных
блогаў як сродку абагульнення і распаўсюджвання станоўчага педагагічнага
вопыту”.
Свой вопыт
работы ў названым праекце я прадстаўляла на розных узроўнях: 2017 г. -
рэспубліканскі семінар па тэме “Тэхналогіі электроннага навучання – шлях
павышэння якасці адукацыйнага працэсу ва ўстановах прафесіянальнай адукацыі”,
2018 - пашыраны рэктарат установы адукацыі “Рэспубліканскі інстытут
прафесіянальнай адукацыі” з дакладам па тэме “Арганізацыя сеткавага
ўзаемадзеяння з выкарыстаннем магчымасцей блогаў педагагічных работнікаў”.
Таксама артыкулы з матэрыяламі па дадзенай тэматыцы апублікаваны ў рэспубліканскім
вытворча-практычным навукова-метадычным часопісе “Прафесіянальная адукацыя” і ў
абласных і раённых сродках масавай інфармацыі.
28 лістапада
2018 года прымала ўдзел у абласным мерапрыемстве “Педагагічныя чытанні
выкладчыкаў беларускай мовы і літаратуры ўстаноў ПТА і ССА” на базе нашага
ліцэя па тэме “Дык шануй, Беларус, сваю мову…”. Па выніках мерапрыемства быў
выдадзены “Зборнік матэрыялаў абласных педагагічных чытанняў выкладчыкаў
беларускай мовы і літаратуры”.
Дзякуй за ўвагу!
Комментариев нет:
Отправить комментарий